Seikko
Eskola
Urjalan
seurakuntatalo 1.9.2010
Pyydetty puheenvuoro Evakoista kavereiksi -kirjan julkistamistilaisuudessa
EVAKOISTA
KAVEREIKSI -- KOMMENTTEJA
Hieno
suoritus - siinä on ensin Seppo Pirhosen mainio peruskurssi
Urjalaan ja sitten erinomainen jatkokurssi viime vuosikymmenien
Urjalan henkiseen ilmastoon vaikuttaviin tekijöihin Muistelmat
ja ajankohdan siteeraukset täydentävät hyvin toisiaan.
Anne Kuorsalolta kuulimme, että tämä on saatu tehtyä
vajaassa vuodessa. Se on hämmästyttävää.
Luulin sen ottaneen paljon enemmän aikaa..
Urjalan
Sanomien kirjoitukset ja kirjelainaukset välittävät
hyvin ajankohdan tunnelman.
Epäluuloja,
ennakkokäsityksiä ja kitkaa tietysti oli. Mutta ne suhteellistuvat,
kun vertaamme tapahtumiin muualla. Ihmisten käyttäytymistä
tuollaisia suuria murroksia katsellessamme usein eräänlaiseen
normaali- ja ihannetilaan ja sitten ihmettelemme
Mutta
tätä lukiessaan tulee kuitenkin enemmän mieleen,
että ihmeen hyvin he sentään selvisivät. Vastaus
siihen vaatii myös kysymään miten muualla?
Minun
tekee mieli asettaa tämä karjalaisten tulo ja sopeutuminen
isompiin yhteyksiin
En
ole löytänyt historiasta ja viime vuosisadan maailmasta
mitään vastaavaa, siis että valloitetun alueen
koko väestö olisi vapaaehtoisesti siirtynyt pois kotiseudultaan
Väestön
pakkosiirtoja on historiassa ollut monia, aina siitä lähtien
kun muslimit ja sitten juutalaiset keskiajalla ajettiin pois Espanjasta.
Mutta yleensä valloituksissa oli sääntönä
että rajat muuttuivat mutta väki pysyi paikoillaan
Niin
Neuvostoliiton johtokin odotti karjalaisten tekevän. Mutta
kaikki lähtivät. Eivätkä he olisi kotiseudulleen
saaneetkaan jäädä. Jo strategisista syistä
venäläisten olisi ollut pakko siirtää Karjalan
väestö pois. Niinhän siellä tehtiin monille
muillekin, kuten Volgan saksalaisille ja tsetseeneille..
Todellisia
pakkosiirtoja oli, kun Kreikan ja Turkin sodissa 1910-luvulla
koko itäisestä Kreikasta 400 000 muslimia ajettiin Turkin
puolelle ja muutama vuosi myöhemmin turkkilaiset karkottivat
kaikki kreikkalaiset Anatolian niemimaalta, missä he olivat
asuneet kolme tuhatta vuotta
Eikä
kummassakaan tapauksessa ollut mitään maanhankintalakeja
Toisen
maailmansodan seurauksena Euroopassa menetti kotiseutunsa pakollisten
väestönsiirtojen ja pakolaisuuden vuoksi 40 miljoonaa
ihmistä.
Suomalainen
siirtoväenhuolto erosi alusta lähtien ratkaisevasti
muusta Euroopasta siinä, että täällä
evakot majoitettiin pääasiassa yksityistalouksiin, nimenomaan
maalle talonpoikaistiloihin. Täällä ei perustettu
pakolaisleirejä kuten muualla.
Lähi-idässähän
näitä pakolaisleirejä on käytetty vihan lietsomiseen.
Israelin alueelta 1948 karkotetut palestiinalaiset on eräissä
maissa jätetty pakolaisleireihin jo kolmanteen sukupolveen.
Tarkoituksena on nimenomaan kasvattaa vihaa Israelia vastaan,
mitä sitten voidaan käyttää.
Kansainvälisessä
vertailussa Suomen siirtoväkipolitiikka on ainutlaatuinen
suoritus. Kun Newsweek -lehti äsken arvioi Suomen parhaaksi
maaksi, se olisi tästä saanut hyvää lisäaineistoa
Evakoista
kavereiksi -kirja kuvaa hyvin tätä ainutlaatuista suoritusta
ruohonjuuritasolta
Puheenvuoroni inkeriläisistä
Myöhemmin
käytin sitten puheenvuoron inkeriläisistä: Kerroin
siinä miten olin mukana, kun Viron inkeriläiset vuonna
1989 ensi kerran uskalsivat kokoontua yhteen ja perustaa järjestön.
Heidäthän oli ensi kuljetettu Keski-Venäjälle,
josta sitten myöhemmin olivat päässeet Viroon.
Olin
mukana Tartossa tässä tilaisuudessa. Suomessa kirjoitettiin
silloin että heitä oli kohdeltu kaltoin.
Kysyin
usealta täällä silloin koululaisena olleelta, kohdeltiinko
heitä huonosti. Kaikkien vastaus oli: se oli meidän
parasta aikaamme. Kun meidät vietiin Venäjälle,
meitä pilkattiin ja haukuttiin tsuhniksi.
|